Crosslinking, czyli zabieg spowalniający rozwój stożka rogówki, już w Kielcach!

Stożek rogówki jest schorzeniem polegającym na ścieńczeniu grubości rogówki, przez co jej krzywizna przybiera odbiegający od normy, stożkowaty kszałt.

Przekłada się to na jakość widzenia przez pacjenta, który najczęściej uskarża się na:

– rozmywanie i zniekształcanie się obrazu,

– podwójne widzenie,

– efekt „halo” wokół źródeł światła,

– nadwrażliwość na światło,

– pogorszenie widzenia w nocy,

– częste pocieranie oczu,

– nietolerancję soczewek kontaktowych,

– potrzebę coraz mocniejszej korekty dotychczasowej wady wzroku.

W przebiegu schorzenia obserwuje się nasilające ścieńczanie rogówki, dynamiczne postepowanie krótkowzroczności i astygmatyzmu, progresję schorzenia w drugim oku. W przypadku znacznego zaawansowania zmian może dojśc nawet do całkowitej utraty widzenia i konieczności przeszczepu rogówki.

Nie do końca pozostaje wyjaśniona etiologia stożka rogówki. Wiadomo, że wpływ mają czynniki genetyczne, schorzenie częściej rozwija się w niektórych chorobach (np. zespole Downa), może mieć związek z atopowymi chorobami (AZS, astmą) czy retinopatią wcześniaków.

Wśród metod leczenia stożka rogówki stosuje się soczewki twarde i hybrydowe oraz crosslinking.

Soczewki stosuje się w celu uzyskania poprawy widzenia – hamują one chorobę jedynie w niewielkim stopniu.

Crosslinking natomiast ma na celu spowolnić, a nawet zatrzymac dalszy rozwój stożka. Celem zabiegu nie jest poprawa widzenia.

Crosslinking Megariden:

– zabieg wykonywany jest w miejscowym znieczuleniu kroplowym,

– polega na naświetlaniu rogówki przy wykorzystaniu zmodyfikowanej ryboflawiny z witaminą E, która wnika głębiej niż podczas standardowego zabiegu crossliniking,

– naświetlanie trwa tylko 12 – 15 minut,

– najmniejsza dawka promieniowania,

–  zabieg może być wykonywany u pacjentów w kżdym wieku (nawet u dzieci), również po innych procedurach okulistycznych,

– aparat umożliwia wykonanie zabiegu nawet na bardzo cienkiej rogówce,

– brak bólu pooperacyjnego (nie usuwa się nabłonka rogówki) i najszybsza rekonwalescencja,

– najmniejsza ze wszystkich możliwość wystapienia powikłań pozabiegowych,

– pełną stabilizację widzenia uzyskuje się po ok. pół roku.

W Centrum Okulistycznym oferujemy:

–  pełną diagnostykę stożka rogówki,

– dobór soczewek twardych i hybrydowych,

– zabieg crosslinking.